Положення про базовий заклад освіти з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту
Положення
про базовий заклад освіти з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
- Базовий заклад освіти з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту визначається з числа закладів освіти, які мають позитивний досвід організаційно-методичної роботи з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту, відповідну матеріальну базу та методичне забезпечення освітнього процесу.
Статус «базовий з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту заклад освіти» надається закладу освіти на підставі наказу департаменту освіти і науки ОВА та місцевих органів управління освітою.
Наданий закладу освіти статус «базового» не призводить до зміни Статуту, організаційно-правової форми, типу закладу освіти та в його Статуті не фіксується.
- Базовий заклад освіти з питань безпеки життєдіяльності (далі - БЖД) та цивільного захисту (далі — ЦЗ) є територіальним опорним закладом освіти з питань організації освітнього процесу із зазначеного напряму щодо проведення навчання й підготовки учасників освітнього процесу до дій у надзвичайних ситуаціях на рівні міської, селищної, сільської ради.
3. Базовий заклад освіти з питань БЖД та ЦЗ є методичним центром для закладів дошкільної (далі – ЗДО), загальної середньої (далі – ЗЗСО) та професійної (професійно-технічної) (далі – ЗПТО) освіти. Діяльність таких закладів спрямовується на об'єднання зусиль педагогічних працівників, учителів (викладачів) предметів «Я досліджую світ», «Здоров’я, безпека та добробут», «Основи здоров’я», «Захист України» та інших предметів соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі з метою вивчення питань безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки для модернізації освітнього процесу, розповсюдження кращого досвіду роботи педагогічних колективів з окресленого напряму.
4. У своїй діяльності базові заклади з питань БЖД та ЦЗ співпрацюють з департаментом освіти і науки Кіровоградської обласної військової адміністрації, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Кіровоградській області, комунальним закладом «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», навчально-методичним центром цивільного захисту та безпеки життєдіяльності в Кіровоградській області, Головним управлінням національної поліції в Кіровоградській області, Департаментом охорони здоров’я в Кіровоградській області, Кіровоградською обласною організацією товариства Червоного Хреста України та органами управління освітою міських, селищних, сільських рад.
5. Для виконання завдань з питань організації заходів з безпеки життєдіяльності та цивільного захисту в закладі, контролю виконання цих заходів, розроблення плану реагування на надзвичайні ситуації, щорічних планів основних заходів на об’єктовому рівні функціональної ланки Єдиної державної системи цивільного захисту, інших планових документів, підготовки наказів з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту, планів об’єктових навчань і тренувань тощо призначається відповідальна особа.
6. При базовому закладі освіти можуть створюватися об’єднання вчителів, які викладають предмети, пов’язані з питаннями безпеки життєдіяльності та цивільного захисту
7. Департамент освіти і науки Кіровоградської обласної військової адміністрації, комунальний заклад «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» та навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності в Кіровоградській області сприяє організації роботи у базових закладах освіти з питань БЖД та ЦЗ й за підсумками року оцінює їхню роботу.
8. Керівники органів управління освітою міських, селищних, сільських рад, закладів освіти обласного підпорядкування, закладів професійної (професійно-технічної) освіти сприяють:
1) проведенню організованих заходів з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту (День цивільного захисту, Тижнів безпеки дитини, Тижнів знань безпеки життєдіяльності тощо) та надсилають матеріали за результатами проведених заходів до комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» (науково-методична лабораторія основ здоров’я, безпеки життєдіяльності та охорони праці) в друкованому (вул. Велика Перспективна, 39/63, м. Кропивницький, 25006) та електронному (на оптичних носіях) варіантах (e-mail: tzheleznova74@gmail.com);
2) висвітленню проведеної роботи у засобах масової інформації і розміщенню матеріалів на сайтах органів управління освітою міських, селищних, сільських рад, закладів освіти обласного підпорядкування, закладів професійної (професійно-технічної) освіти, базових закладів освіти з питань БЖД та ЦЗ.
II. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ БАЗОВИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ З ПИТАНЬ БЖД ТА ЦЗ
- Керівництво роботою базового закладу освіти здійснює директор, за його відсутності - інша особа, до повноважень якої віднесені питання безпеки життєдіяльності та цивільного захисту.
- Зобов’язання адміністрації базового закладу з питань БЖД та ЦЗ:
- визначати сильні та слабкі сторони шкільної політики щодо організації роботи з питань БЖД та ЦЗ, спрямованої на створення безпечного і дружнього до дітей освітнього середовища;
- забезпечувати заклад нормативно-правовою базою з питань БЖД та ЦЗ й документацією навчальних предметів, які вивчають питання БЖД та ЦЗ;
- розробляти та затверджувати Положення про базовий заклад з питань БЖД та ЦЗ;
- запроваджувати комплексні заходи для покращення роботи з напряму, зазначеного вище;
- облаштовувати найпростіші укриття для захисту учасників освітнього процесу;
- створювати клас безпеки та кабінет «Захист України», середовище яких використовуватимуться під час організації освітнього процесу, виховної та профорієнтаційної роботи;
- розробляти та впроваджувати Положення про організацію навчання учасників освітнього процесу з питань БЖД та ЦЗ в базовому закладі освіти (щодо формування основ безпечного середовища, яке містить у собі знання з правил пожежної безпеки, мінної безпеки та цивільного захисту в цілому, засвоєння алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій різного характеру, формування культури безпеки життєдіяльності серед учасників освітнього процесу, формування здорового способу життя, оволодіння ними навичками самозахисту і рятування);
- залучати педагогічний колектив, батьків, здобувачів освіти та громаду до процесу вдосконалення роботи базового закладу.
- Основні завдання діяльності базових закладів освіти з питань БЖД та ЦЗ:
- організовувати в закладі роботу консультаційного центру з надання методичної допомоги педагогічним колективам інших закладів освіти в організації та проведенні освітньої діяльності з напряму безпеки життєдіяльності та цивільного захисту, а також щодо організації та проведення показових занять до «Дня Цивільного захисту», «Тижня безпеки дитини», «Тижня знань безпеки життєдіяльності» з поєднанням заходів об’єктового тренування та превентивної роботи тощо;
- вивчати, узагальнювати та розповсюджувати перспективний досвід роботи, який зарекомендував ефективність впливу на рівень знань, умінь і готовності учасників освітнього процесу щодо компетентнісного навчання учнів у соціальній та здоров'язбережувальній освітній галузі;
- сприяти організації та проведенню освітніх заходів педагогічними працівниками спільно з представниками ГУ ДСНС в Кіровоградській області, навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності в Кіровоградській області, Національної поліції в Кіровоградській області з надання кваліфікованої допомоги (інформаційної та методичної підтримки) щодо навчально-методичних заходів, тематичних семінарів, освітніх заходів, інструкторсько-методичних занять із зазначеної вище тематики;
- накопичувати базу програмного і методичного забезпечення розроблених освітніх ресурсів з доведеною ефективністю для аналізу та планування подальшої роботи в закладах освіти регіону.
- КЛЮЧОВІ ІДЕЇ, ІНСТРУМЕНТИ ТА РЕСУРСИ ДІЯЛЬНОСТІ БАЗОВОГО ЗАКЛАДУ
- Базовий заклад освіти з питань БЖД та ЦЗ створюється з метою допомоги учасникам освітнього процесу у:
- набутті навичок, які необхідні у сучасному світі, щоб поліпшити їхнє здоров’я, безпеку і благополуччя;
- створенні безпечного середовища;
- підвищенні мотивації педагогів та місцевих громад щодо підтримки освіти з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту.
- Адміністрація базового закладу забезпечує умови для роботи і навчання через благоустрій найпростішого укриття, облаштування класу безпеки та кабінету «Захист України», інформаційно-довідкового кутка та навчального майданчика з напряму роботи безпеки життєдіяльності та цивільного захисту.
- Педагогічні працівники під час освітнього процесу:
- сприяють набуттю знань щодо безпекової освіти, дій у надзвичайних ситуаціях, психологічного розвантаження, надання домедичної допомоги тощо;
- формують у здобувачів освіти почуття впевненості у собі, здорові стосунки між вчителями і учнями, між самими учнями, а також між школою, сім’єю та місцевою громадою;
- забезпечують профілактичну освіту, що передбачає використання педагогічних методів, які сприяють активній участі учнів;
- надають учням можливість здобути теоретичні знання і практичні навички, необхідні для прийняття раціональних рішень стосовно їхньої безпеки та здоров’я.
VI. ОБЛАШТУВАННЯ КЛАСУ БЕЗПЕКИ
З метою виховання у підростаючого покоління базового поняття основ безпечного середовища, яке містить у собі знання з правил пожежної безпеки, мінної безпеки та цивільного захисту в цілому, засвоєння алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій різного характеру, у базовому закладі створюється клас безпеки. Функціонування класу безпеки буде спрямовано на вивчення основних вимог безпеки життєдіяльності і цивільного захисту в цілому з метою забезпечення їх дотримання в освітньому процесі.
Клас безпеки – це насамперед інтерактивний клас, адже навчання відбуватиметься за умов постійної активної взаємодії всіх учасників освітнього процесу.
Для наповнення класу безпеки рекомендується використовувати будь-який методичний та агітаційний матеріал, у тому числі й для інклюзивного навчання, а заняття з дітьми проводити у доступній для них формі із використанням відео-та аудіоматеріалів, ураховуючи вікову категорію учнів.
Клас безпеки – це навчальна аудиторія, яка може вмістити до 30 учнів разом з викладачами. Приміщення має бути оснащене відповідною кількістю парт (столів) та стільців для проведення занять із зазначеною кількістю осіб.
Для технічного оснащення класу безпеки можна використовувати:
- телевізори;
- відеопроєктори;
- моторизований настінний екран для проектора;
- акустичні системи;
- стенди з обпаленими предметами;
- магнітні дошки;
- маркерні дошки;
- мобільні симулятори пожежної безпеки (приватний будинок, громадський будинок, висотний будинок, екосистеми тощо);
- вогнегасники різних видів для проведення занять;
- протигази;
- столи, стільчики;
- дитячий одяг рятувальників, дитячі каски тощо;
- іграшки, пазли, конструктори тощо (у тому числі для дітей з вадами зору)
Для наповнення класу методичними матеріалами можна використовувати будь-яку наочну агітацію:
- буклети, листівки, плакати тощо (у тому числі зі шрифтом брайля для інклюзивного навчання);
- аудіоролики, відеоролики, презентації, слайди, мультфільми (в тому числі відеоролики із сурдоперекладом);
- папір, тематичні розмальовки, кросворди, тести, матеріал для творчих завдань (пластилін, тісто для ліпки) тощо.
Наповнення класу може змінюватись і постійно оновлюватись. Для отримання методичних матеріалів керівник закладу освіти може звернутися до територіальних органів ДСНС, Національної поліції, представників МОЗ, Товариства Червоного Хреста України та інших органів виконавчої влади.
У класах безпеки передбачено проведення уроків для дітей різних вікових категорій:
так, інформація для дітей молодшого шкільного віку буде викладатися в ігровій формі з рухливими елементами (зокрема з використанням ігор на пожежну тематику, дій у надзвичайних ситуаціях, тематику з безпеки життєдіяльності), мультфільмів, загадок та ребусів. Для проведення занять з дітьми молодших класів бажано використовувати м’яке покриття для підлоги;
дітям середнього та старшого віку інформація подається у форматі лекцій, презентацій, тестів та бесід з урахуванням заходів власної безпеки, зважаючи на збройну агресію з боку російської федерації.
Клас безпеки рекомендовано облаштувати за зональним принципом організації освітнього простору, що сприятиме оптимізації освітнього процесу та систематизації сприйняття навчальної інформації:
- зона для перегляду відеоуроків та презентацій;
- зона пожежної безпеки (для вивчення правил пожежної безпеки, алгоритму дій під час пожежі, вивчення основ користування вогнегасником та іншими первинними засобами пожежогасіння);
- зона мінної безпеки (для вивчення правил поведінки у разі виявлення вибухонебезпечних та підозрілих предметів);
- зона безпеки життєдіяльності (для вивчення правил безпечної поведінки у різних сферах життя, зокрема алгоритми дій у разі надзвичайних ситуацій різного характеру);
- зона домедичної допомоги (для проведення занять та тренінгів з надання першої домедичної допомоги при травмах різного характеру та опіках, зокрема зупинка кровотечі, проведення серцево-легеневої реанімації тощо);
- зона психологічного розвантаження (для роботи з психологами, виконання творчих завдань, проведення бесід тощо);
- зона ігрова (для дітей молодшої вікової категорії для проведення тематичних рухливих ігор і вправ).
Розташування усіх цих зон, а також меблів у кабінеті має бути зручним і логічним, аби не порушувати концентрацію проведення занять.